2014. december 15.

Erdélyi kirándulás, avagy tanuljunk új magyar szavakat

Erdélybe anya viszonylag gyakran szervez csoportos kirándulásokat és az erdélyi ismerőseink is gyakran látogatnak Magyarországra, habár én legutóbb kb. 10 éve jártam kinn utoljára. Idáig mindig volt valamilyen elfoglaltságom, idén viszont sikerült nekem is csatlakozni.

Az utazás szervezett része szeptember 19-22-ig tartott, viszont én még maradni szerettem volna egy kicsit utána is, úgyhogy 3000 Ft-ért vettem egy repülőjegyet a Wizzair-nél szeptember 27-re Marosvásárhelyről Budapestre.

1. nap

Az első nap utazással telt. Székes volt a célpont, ami még Marosvásárhelytől több óra buszozásra van. Út közben megálltunk a Királyhágónál, majd Bánffyhunyadon, ahol megnéztük a református templomot és persze a cigány palotákat sem lehetett kikerülni. Nagyon durva mekkora és milyen csicsás házakat húztak fel, ezen felül folyamatban vannak még további építkezések is. Egyes házakat merci jelekkel díszítettek. Az a közbeszéd járja, hogy a tulajdonosok elvileg nem ott laknak, hanem csak közszemlére helyezik a házaikat, egyébként pedig szegény körülmények között élnek valahol a város másik végén. Egyesek azt is megkérdőjelezik, hogy saját pénzből építették föl ezeket a csodás építészeti remekeket.

Királyhágó
Cigány palota Bánffyhunyadon
Bánffyhunyad kazettás falmennyezetes református temploma

Később megálltunk még Kolozsváron is, de csak a fő térre volt már időnk. Megnéztük a templomot és a Mátyás szobrot.

Szent-Mihály templom, Kolozsvár
Kolozsvár, Mátyás király szobra

2. nap

Következő napra Szováta, Parajd és Korond volt a terv.

Szováta az erdélyiek Balatonja, egy turisztikai központ tele hotelekkel, sós tavakkal és sóhegyekkel. Ősszel nagyon szépek a fák színei és a látkép, ahogy tükröződnek a tavakon. Szerencsére az időjárás is kedvezett, úgyhogy tökéletes nap volt a sétálgatásra.

Szováta sóhegyei és a Medve-tó
Szováta

Parajdon többen úgy döntöttek, hogy nem mennek le a sóbányába, mivel látták már előtte is. Én is kihagytam, mivel jártam már Wieliczkán, így inkább a városra voltam kíváncsi. A lepkeházba akartunk bemenni, ahol minden féle trópusi lepkét lehetett volna nézegetni, viszont szeptember elején bezárnak. A lakó házak nagyon hangulatosak, tipikus erdélyi, falusi látkép fogadott. Végül az Áprily Lajos emlékházba mentünk be, ahol egy helyi bácsi ismertette a tudnivalókat. Ha valaki arra jár és zárva találja az épületet, akkor fel kell hívni a kapura kihelyezett telefonszámot és a bácsi lejön a kulccsal.

Parajd hangulatos házai
Parajd, Áprily Lajos emlékház

Nap végén pedig Korondra látogattunk el, ahol mindenki bevásárolt különböző szuvenírekből. Jó tanács! Ha Korondon jártok ne a főúton vegyétek meg az ajándékokat, hanem a faluban a nagykerben. Ha valakit leszólítotok az utcán, biztos segíteni fog eligazodni. Nagyon olcsó ott minden, a kinti fő út menti üzletek árainak a harmadáért beszerezhetőek ugyanazok a termékek.

3. nap

Aznap nem történt semmi különleges. Székesen, a faluban maradtunk, ahol egy kis összejövetelt szerveztek az ismerőseink.

Végezetül összegyűjtögettem pár szót, amit kinn másképp mondanak, mint itthon.

murok: répa
laska: tészta
paszuly: bab
lapító: vágódeszka
hadd lássam: hadd nézzem
hajtási: jogosítvány
hajtani: vezetni
megkapni: megtalálni pl. megkapod a buszmegállót - megtalálod a buszmegállót
gyermek: gyerek
média: jegyek (iskolában)
játszódni: játszani
szaladni: futni pl. mennyit szoktál szaladni? - mennyit szoktál futni?
fuszulyka: bab

Ha esetleg tudsz a fentieken kívül mást is, nyugodtan egészítsd ki a listát kommentben a bejegyzés alatt.

További érdekességek, amiket észre vettem:
  • Erdélyben nem géppel báláznak, hanem kézzel rakják a boglyát (máglyát).
  • Falun a legtöbb ember gazdálkodik, mivel egyéb munkalehetőségek nem igazán adódik.
  • Léteznek olyan eldugott kis magyar falvak, ahol egyáltalán nincs román lakosság, így az ott élők nem is tudnak románul.
  • Gyakran láthatunk az út szélén láncon sétáltatott tehenet.
  • A szegényebb falvakban sokan nem tudnak számítógépet vásárolni, ezért a legtöbb gyerek kinn játszik a szabadban, népdalokat énekelget vagy segítkezik a szabad idejében.
  • Székesen nincs kiépítve a csatornahálózat, ezért mindenki kútból nyeri a vizet. Vannak olyan házak is, ahol egyáltalán nincs kiépített fürdőszoba.
  • Beszélgetés során sokszor előkerül a Trianon téma.
A beszámoló folytatása itt olvasható.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kövess a Facebookon is!