2020. január 4.

177. nap: Kávéültetvény illetve kávé- és kaucsukfeldolgozó üzem

2017. május 19.

Kevesebb mint 1000 Ft-ért privát félnapos (ami igazából teljes napos lett) idegenvezetést kaptam Banyuwangi környékén, de a nap legnagyobb attrakciója a kávé- és kaucsukgyár volt számomra, amire útközben véletlenül lettem figyelmes.

Mivel az Ijen vulkántúrára csak következő nap hajnalban akartam indulni, ezért a vendégház tulaj egy félnapos túravezetést ajánlott számomra. A program délelőtt egy vízesés és egy kávéültetvény felkeresése, délután pedig Banyuwangi belvárosa és tengerpartja volt.

A kirándulásra egy helyi srác vitt el motorral, aki előző munkájából kifolyólag már bejárta a fél világot, hiszen pár éven keresztül egy teherszállító hajón dolgozott. A hajón munkabaleset érte, egyik lábfejéről elvesztett két lábujját. Végül úgy döntött, hogy hazamegy, mivel hiányzott neki a családja és az otthona. Most a turizmusban dolgozik.

Habár a vízesés is szép volt, de a java csak utána jött.

A következő állomásunk egy kávéültetvény volt, ahol óriási területet ültettek be kávécserjékkel. Hatalmas élmény volt itt sétálni, rajtunk kívül nem lehett mást látni. Bali központi részén, Ubud környékén található kávéfarmok csordulásig vannak látogatókkal, ahol már szinte mozdulni sem lehet.

A kávéültetvényről visszafele tartva figyelmes lettem egy épületre, ami kívülről gyárnak tűnt. Gondoltam, hogy ez lehet a kávé feldolgozó üzem. Megkértem a srácot, hogy álljunk itt meg, mivel én szívesen bemennék ebbe a gyárba körülnézni. Ő még ezelőtt soha nem járt bent, de nagyon segítőkész volt és kiderítette nekem a recepción, hogy lehetséges-e bejutni. Végül egy irodai dolgozó hölgy vezetett végig minket az üzemben, aki minden egyes feldolgozási fázist türelmesen elmagyarázott.

A gyárban kávét és kaucsukot dolgoznak föl. A kaucsukfák a kávéültetvények közelében találhatóak, melyeket messziről szintén megfigyelhettem a motorról, amikor arra jártunk.

Hogy milyen egy indonéz üzem belülről és hogy dolgozzák föl a kávébabot és a kaucsukot, azt a lenti képeken és videókon mutatom be.

A kávébab feldolgozása

1. Megmossák, átmossák

2. A napon szárítják a kávébab szemeket.

3. Ez a gép válogatja szét a szemeket méret szerint.

4. Itt az emberek is átnézik a szemeket. A hibásakat, megromlottakat kiválogatják és átellenőrzik, hogy valóban a helyes méret kerüljön a zsákba.

5. A legutolsó fázis a minőségellenőrzés

6. Ez pedig a raktár

És egy videó:

A kaucsuk feldolgozása

Ez sokkal nehezebb munka, mint a kávé feldolgozó részlegen. A kaucsuk szaga szinte elviselhetetlen. Ezeknek az embereknek napi több órán át ezt kell belélegezniük. Így készül a gumi, amiből például a cipő talpa lesz.

Szín szerint rendezik.

Értékesítésre készen.

Ilyen bokron (kaktusz) nő a sárkány gyümölcs, aminek aztán a virágját esszük meg - a gyár bejáratánál lettem rá figyelmes

ott már nő a gyümölcs

Banyuwangi központjában nincsenek kimondott turisztikai látnivalók. Nagyon kevés turista jön el ide, így a helyiek lépten nyomon megállítottak minket egy közös fénykép erejéig. Ide már egy német lány is csatlakozott hozzánk, aki szintén ugyanabban a homestay-ben szállt meg, mint én. Az elején még vicces, de amikor már sokadjára állítanak meg, akkor egy kicsit terhes tud lenni annak, aki nem szereti a felhajtást.

Nagyon meg akartak mutatni egy kormányzati épületet - ez a srác itt dolgozik a hivatalban és persze itt is muszáj volt készíteni egy képet

itt tárgyalnak a nagy emberek

Míg Bali hindu, addig Jáva már muszlim sziget, úgyhogy sok mecsetet látni

A szegénység és gazdagság ellentéte egy képen

fillérekért lehet gyümölcsöt venni

a helyi piac

még buddhista templom is van

A tengerpart erre sajnos nagyon durván szemetes, a piacon pedig patkányok szaladgálnak. Ettől függetlenül érdemes egy kis időt szánni ezekre a programokra, hiszen itt valós képet kaphatunk arról, hogy milyen Kelet-Jáván az élet és ezeknek az embereknek nagy szüksége van minden egyes centre, amit a turisták elköltenek.

visszafele a szálláshoz tartva még megálltunk egy zöldség, gyümölcs vásáron - itt a nálunk átlagos zöldségek számítanak egzotikusnak

2017-es árak: túravezető napközben: 50.000 IDR belépő a gyárba: 100.000 IDR

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kövess a Facebookon is!

Szállást keresel? Én szinte mindig a booking-ot használom szállásfoglalásra, ahol rengeteg féle szállás közül válogathatsz.