2014. december 21.

Villámlátogatás Grúziában 1. rész

2014 márciusában egyik barátnőmmel eldöntöttük, hogy nyáron elutazunk valahova. Mivel neki kevés volt a szabad ideje, nekem pedig a pénzem, ezért mindenképpen valami olcsó repülős oda-vissza útról lehetett csak szó. Pont akkortájt került bevezetésre az ősztől induló Wizzair grúziai járata, amire végül le is csaptunk. A jegyeket az akkor még érvényes discount kártyámmal fejenként 12.000 Ft-ért vettem meg november 19-27 dátumra. Később jöttünk rá, hogy nem lesz ennyi szabad időnk, úgyhogy mindketten vettünk egy új vissza útra szóló jegyet.

---Tanulság1---
Ne vegyél fél évre előre fapados jegyet, ha még képlékenyek a terveid. Később nézegettem az árakat és 1-2-3 hónappal az utazásunk előtt is ugyanannyiba kerültek a jegyek.

További ötletek, hogy milyen hibákat ne kövess el utazás során itt találhatóak.

Visszakanyarodva az útra, már a reptéren sikerült ízelítőt kapnunk a grúz vendégszeretetből. Épp a reptéri "karámba" sétáltunk lefele, amikor utánunk szólt egy lány, hogy meggyőződjön arról, hogy tényleg ez a gép megy Kutaiszibe. Később egy kis beszélgetés alakult ki közöttünk, így megtudtuk, hogy a lány grúz és épp haza fele tart egy romániai konferenciáról. Pár perc ismeretség után felajánlotta, hogy el tudnak minket vinni Tbiliszibe, mivel a férje kijön elé kocsival Kutaiszibe a reptérre. Habár mi már előre online lefoglaltuk a repülőtér és Tbiliszi közötti buszjegyeket a Georgianbus-nál, végül sikerült lebusiness-elni a céggel, hogy adják vissza az odafele jegy árát, így éltünk is az új ismerősünk által felkínált lehetőséggel.

Grúziában nincs óraátállítás, így a téli időszakban az időeltolódás + 3 óra, nyáron pedig + 2.

1. nap

A repülőtér és a főváros közti távot autóval kb. 5 óra alatt tettük meg. Sajnos útközben nem sok mindent láttunk a tájból, mivel még sötét volt. Marha fáradtak voltunk a kimaradt éjszaka miatt, viszont nem igazán mertünk elaludni, mivel mégiscsak egy idegen autójában ülünk és egyébként is olyan vadul vezetnek itt az emberek...

Tbiliszibe való megérkezés után első dolog, amit észrevettünk, hogy a közlekedés egyáltalán nem olyan, mint otthon. Zebra nincsen, az autók nagyon gyorsan mennek és nem is állnak meg a gyalogosoknak. Láttuk, hogy a helyiek csak úgy fogják magukat, majd átkelnek az úton, úgyhogy megpróbáltuk követni a példájukat.

Szállást nem foglaltunk előre, hanem fölírtam pár olcsó hostel címét és az volt a terv, hogy majd ott helyben nézelődünk, viszont nem sikerült megtalálnunk ezeket a felírt címeket. Végül a Marjanishvili metró állomás környékén szálltunk meg egy hostelban, amit az úton sétálgatás közben vettünk észre (Hostel Panda). Külön szobánk volt kettőnknek, amit sikerült éjszakánként 25 lariról 20-ra lealkudni, ami átszámítva kb 3000 Ft.

---Tanulság2---
Grúziában, legalább is Tbilisziben nem érdemes előre lefoglalni szállást, mivel helyben lehet alkudni az árból és egyébként rengeteg szállás lehetőség van, viszont turistából egyelőre nincs olyan sok.

A cuccok lepakolása után a házi bácsi egyből borral, mandarinnal és házi likőrrel kínált minket. Meg kellett innunk vagy 2-3 felest és utána még egy kávét is főzött nekünk, úgyhogy mire elindultunk várost nézni már egyáltalán nem fáztunk és álmosak sem voltunk.

Sétánkat a Marjanishvili metróállomástól kezdtük, majd a folyó túloldalán folytattuk. Ekkor már nem okozott különösebb gondot az úton való átkelés, mivel sikerült felvenni a helyi ritmust. Szépen kivártuk, míg lett egy kis rés az autók között, majd átfutottunk. :)

Tbiliszit a Kura folyó választja ketté

A Rustaveli metróállomásnál rákanyarodtunk a Rustaveli Avenue-ra, ami egészen a Szabadság térig halad. Ez a helyi "Andrássy út", tele éttermekkel és elegáns üzletekkel.

Bal felső képen a grúz parlament épülete látható

Ezen a fő sugárúton található a grúz parlament és az opera épülete is, továbbá egy templom, amit belülről is megnéztünk. Azt vettük észre, hogy sokan már a templom előtt, az utcán keresztet vetettek még akkor is, ha egyébként be se tértek, csak éppen elhaladtak mellette.

Ortodox templom a Rustaveli Avenue-n

Útközben megnéztük a Nemzeti múzeumot is, amiben 2000 éves ékszereket és egyéb értékes régi tárgyakat lehet megtekinteni. Sajnos elég KO-n volt aznap az agyam a tegnap esti repülőút miatt, úgyhogy nem igazán volt erőm elolvasni a tudnivalókat, sőt még arra se nagyon, hogy felfogjam milyen értékes leletek vannak kiállítva. A több ezer éves tárgyak hihetetlen precizitással voltak megművelve. Érdemes meglátogatni ezt a múzeumot, de csakis frissen és kipihenten. A belépő nevetségesen olcsó, a diák jegy átszámítva 250 Ft körül volt. Fényképezni se nagyon volt erőm, pedig egyébként lehetett volna. Egy képet készítettem a múzeumban, ezen viszont láthatóak a grúz betűk. Ők nem a latin ábécét használják.

A grúzoknak saját ábécéjük van

A múzeumból tovább sétáltunk a Szabadság térre, ahonnan kicsit barangoltunk még a környező utcákban is. Újból belebotlottunk egy templomba és a környéken észrevettem még egy falfirkát is, ami érdekes volt ahhoz képest, hogy a látottak szerint milyen nagy jelentőséggel bír Grúziában a vallás.

Habár Grúziában nagy a vallás jelentősége, még a fiatalok között is, mégis találni ilyen falfirkát az utcán

"Freedom square"

Ez a kép összefoglalja a számomra tipikus Tbiliszi látképet, ortodox templom, jellegzetes grúz házak, régi autók

A nap vége fele átkeltünk az új, modern gyalogos hídon és megtekintettük a 12. században épült Metekhi templomot, majd vissza, a hostelünk fele vettük az irányt. Út közben benéztünk még egy másik templomba is. Azt vettük észre, hogy nagyon sok épület omladozik, viszont a templomokat egytől-egyig szépen rendben tartják és mindenhol rendezett a templomkert is.

Omladozó épületek, műemlékek és a modern gyalogoshíd kontrasztja

Metekhi templom

A templomkert mindenhol rendben van tartva

A beszámoló folytatása, illetve az utazás költségvetése itt olvasható.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kövess a Facebookon is!