2015. július 29.

Biciklivel a Balaton körül

Már egy ideje kíváncsi voltam milyen lehet egy hosszabb bicikli túra. Habár az, hogy hosszabb végül is viszonyítás kérdése, nekem viszont idáig a legnagyobb bicós utam az egy Lábatlan-Esztergom táv volt oda-vissza egy nap alatt (kb. 45-50 km) és annak is van már vagy 8-10 éve.

Úgy gondolom, hogy ha valami újba vág bele az ember, akkor azt jobb kicsiben kezdeni, úgyhogy még tavaly decemberben találtam ki, hogy akkor első próbálkozásként idén körbe kéne tekerni a Balatont.

A túra szervezése

1, Időpont

Szerintem ennek a biciklis túrának igazából a tél kivételével bármikor neki lehet vágni, én végül július 25-27-et jelöltem ki. A Balaton körüli táv 206 km, úgyhogy 3 nap alatt olyan napi 70 km-rel számoltam.

2, Bicikli

Mivel anyával ketten mentünk és itthon csak egy darab bicikli van, az autónkon pedig nincs biciklitartó, ezért a legpraktikusabb megoldásnak a bicikli bérlés tűnt. Kinéztem egy céget a neten (http://www.biciklikolcsonzo.com/), akik a honlapjukon azt írják, hogy a megadott címre ki is szállítják a bringát. Pár héttel előtte felhívtam őket, hogy előre lefoglaljam a bicikliket, viszont azt a választ kaptam, hogy csak az esedékes dátum előtti nap tudják felvenni a rendelést.

3, Szállás

Ezek után már csak a szállás lefoglalása volt hátra. Én úgy értelmeztem a fent említett bicikli kölcsönző honlapján feltüntetett információt, hogy a Balaton körül bárhova ki tudja szállítani a bringákat, ezért az eredeti terv az volt, hogy Balatonkenesén hagyjuk az autót és onnan indulunk neki az útnak.

Szállást a szallas.hu oldalon növekvő ár és a térképes keresés alapján kerestem.

Az első éjszakára Balatonszepezden a Harmónia Üdülőházban foglaltam szállást, a másodikra pedig a House Markó apartmanban Balatonmáriafürdőn.

Kicsit megborult a terv

A túra előtti nap amikor felhívtam a biciklikölcsönzőt a konkrét rendeléssel, akkor derült ki, hogy ő csak Balatonfüred környékén szállítja ki a bicikliket és Kenesére 10.000 Ft-ért hozná ki, ezért úgy döntöttünk, hogy akkor Csopakon hagyjuk az autót én onnan indulunk, így viszont eléggé aránytalan lett a napi letekerendő táv.

Az út

1. nap

Dél körül indultunk el Csopakról Balatonszepezd irányába. Első pár perces megállónk Balatonfüred volt.

Balatonfüred - innen még milyen távolinak tűnik Tihany, pedig egyáltalán nincs messze

A Balaton körüli bicikliút kihagyja Tihany belvárosát, mi viszont tettünk egy 6-6 km-es kitérőt, mivel az az egyik legszebb balatoni település és ha már ott vagyunk akkor nem érdemes kihagyni.

Tihany lentől és föntről is gyönyörű

Tihany óvárosa is nagyon hangulatos

Tihanyban még kánikulában másztuk meg az óvárosba vezető dombot, majd Balatonakalin elkapott a vihar, ahol sikerült jól elázni, de még a hátizsákban vitt ruháink is csurom vizesek lettek.

Végül sikeresen megérkeztünk a szállásra Balatonszepezdre.

2. nap

Mielőtt tovább indultunk volna Balatonszepezdről még elmentünk a boltba kajáért, így ekkor kicsit körbe tudtunk nézni a településen. Nagyon hangulatos kis falu ez is. Szép a kilátás a Balatonra és rengeteg nádtetős házat lehet látni itt is.

Balatonszepezd tökéletes hely az aktív pihenésre

Balatonmáriafürdő felé már nem álltunk meg sehol konkrét városnézésre, hanem csak egy kis pihenésre, mivel nekem nagyon törte már a nyereg a fenekem, úgyhogy valahogy egy padon ücsörgéshez több kedvem volt :D

Ekkor már a bicikliről való le és felszállás se volt valami kellemes, úgyhogy útközben egyre kevesebb képet készítettem :D

Badacsony és a Szigligeti vár

Keszthelyen megálltunk egy órát pihenni, majd utána már meg sem álltunk Balatonmáriafürdőig, ahova kb. délután 5 fele érkeztünk. Miután letettük a bicikliket kimentünk még a kikötőhöz egy kifőzdébe majd egy kis sétára. Nekem nagyon tetszett ez a település is. Habár a déli part inkább a bulikról és a szórakozásról szól, viszont Balatonmáriafürdő szerintem jó választás azoknak is, akiket az annyira nem érdekel.

Balatonmáriafürdőn is sok a programlehetőség

3. nap

Korán reggel 7-kor indultunk el Balatonmáriafürdőről, hiszen erre a napra maradt a legnagyobb táv körülbelül 100 km Csopakig. Szántódig meg se álltunk, ott viszont megint elkapott minket az eső, de egyébként is úgy terveztük, hogy ott tartunk egy kis pihenőt. Beültünk egy kifőzdébe, majd úgy döntöttünk, hogy mivel az eső nem akar elállni nekünk meg nincs meleg ruhánk, ezért inkább rövidítünk és révvel átmegyünk Tihanyra, ahonnan már nincs olyan messze Csopak.

Habár végül nem lett teljes kör, viszont a Tihanyi kitérőkkel összesen kb. 160-165 km-t teljesítettünk, ami végül is így első nekifutásra azért nem olyan rossz. Most már legalább tudom milyen hosszabb távot biciklivel megtenni és nem zárkózom el egy következő bicikli túrától sem.

Következtetés

• Mielőtt elindulnál egy ilyen túrára azért érdemes otthon egy kicsit felkészülni. Én semmit nem készültem, így a nyereg miatt eléggé megszenvedtem az utat. Anya azt mondta, hogy ő még simán bírta volna, de ő gyakran biciklizik.
  • A déli parton eléggé unalmas a tekerés, mivel nincs konkrét bicikli út, hanem a településeken keresztül kell haladni. Az északi parton majdnem mindig volt valamit nézni, vagy a Balatont vagy a hegyeket.
  • Érdemes minden napra kb. hasonló távot betervezni. 100 km egy napra egy kezdőnek szerintem még sok.
  • Kezdőknek lehet érdemesebb lenne 3 nap helyett 4 napban gondolkozni.
  • Érdemes felkészülni az esőre egy hátizsákra húzható vízlepergető réteggel és egy esőkabáttal.
  • Babahintőpor vagy Neogranormon jó ha van a csomagban, ha törne a nyereg.

Árak:

• biciklikölcsönzés: 2200 Ft/nap/fő -> 3 napra 6600 Ft/fő
  • szállás
    • Balatonszepezd Harmónia Üdülőház: 8600 Ft/szoba + 350 Ft/fő idegenforgalmi adó
    • Balatonmáriafürdő House Markó: 9000 Ft/szoba + 300 Ft/fő idegenforgalmi adó
  • kaja: Egyszer ettünk egy salátát étteremben (Örvényesen a Huszár Vendéglőben), egyszer egy kifőzdében Szántódón és Balatonmáriafürdőn, egyébként pedig út mentén szupermarketekben vásároltunk. Napi 2-3 ezer Ft szerintem elég kajára egy főnek, de ez persze egyénfüggő.

Te körbetekerted már a Balatont? Hány nap alatt? Esetleg voltál valamilyen más bicikli túrán? Hol?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kövess a Facebookon is!