2014. október 12.

Mostar

20. nap

Aznap korán reggel kellett kelnem, mivel ment a buszom Mostárba. Indulás előtt még beszélgettem a hosteles tapasztalatainkról a  teraszon egy svájci lánnyal, aki mondott egy-két érdekes történetet, hogy miket csinál a hostel tulajdonos srác, majd a lányért jött a taxi én meg elindultam a buszmegállóba.

Jó hosszú buszút várt rám. A távolság annyira nem is vészes, a gond inkább az, hogy azon a környéken nem igazán lehet gyorsan haladni. Először is kompra kell tenni a buszt, hogy átjusson a túloldalra Korculáról, majd átmenni a bosnyák határon, majd visszatérni Horvátországba, majd újra átmenni Boszniába, de előtte kivárni a kilométeres sort. A busznak végül sikerült megelőzni jó pár autót, mivel mi menetrend szerint haladtunk elvileg, de még a határon is kellett várni vagy 20-30 percet, majd valahogy fél 4 körül végre megérkeztünk Mostárba.

A határátlépés után már érzékelni lehetett, hogy egy szegényebb országban vagyunk, rosszabb minőségűek az utak, nincsenek nagy, modern házak és drága autók az utakon. Ez volt az első (többnyire) muszlim ország, ahol életemben jártam, úgyhogy az is érdekes volt, hogy láttam egy-két mecsetet út közben. Egyébként Boszniában a bosnyákok mellett szerbek és horvátok is élnek, akik a múltban nem igazán éltek meg békésen egymás mellett, ami egy elég durva polgárháborúhoz vezetett 1992-ben.

Szállást nem foglaltam előre Mostárban, hanem felírtam egy-két címet a füzetembe. A buszvégállomásról elindultam a központ felé, amikor észre is vettem az egyiket. Bementem megkérdezni, hogy van-e szabad hely. Végül nem ott, hanem 100 méterre arrébb, a hosteles nő barátnőjének a szállásán kaptam helyet.

Utána jöhetett is a városnézés. Igazából Mostar fő látványossága az UNESCO világörökség részét képező Öreg-híd, amit a polgárháború alatt leromboltak, majd 2004-ben elkészültek az újraépítésével. Ezen kívül meg lehet nézni a mecseteket és egy régi török házat is. A történelmi belváros nem olyan nagy, viszont aki szereti a bazárokat és a török kávézókat, az fog találni magának elfoglaltságot a kulturális látnivalók után is. Aznap nekem nem volt sok időm már, úgyhogy csak egy kis sétát tettem az óvárosban.

Aznapi költéseim: (bosnyák márkában - 1 eur = 2 bam volt 2014-ben)

• kaja még Horvátországban 21,09 kuna ~ 3,01 eur
  • 20 eur szállás Mostarban 2 éjszakára (eur-ban fizettem)
  • 1,82 bam kaja ~ 0,91 eur

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tetszett a bejegyzés? Akkor kövess a Facebookon is, hogy ne maradj le a friss bejegyzésekről.