2014. október 15.

Küldő intézmény: Széchenyi István Egyetem
EILC kurzus helye (ország, város): Olaszország, Siena
EILC kurzust szervező intézmény: Universitá per Stranieri di Siena
Kurzus időpontja: 2014. január 7-31.

Város

Siena egy gyönyörű gótikus város Toszkána régióban. Belvárosa az UNESCO Világörökség része. Jelenleg főképp tehetősebb idősek lakják, ezáltal a város átlagéletkora 50 év felett van. Siena már a középkorban is egy gazdag városnak számított, amit a kedvező földrajzi fekvésének is köszönhet, mivel áthaladt rajta a Rómába tartó kereskedelmi útvonal. A város alapítói középkori bankárok voltak, akik Sienában építették fel palotáikat és helyezték biztonságba pénzüket. A város mai arculata szinte teljesen megegyezik a 13-14. századi látképpel, azzal a különbséggel, hogy a házakat eredetileg színes festéssel tervezték, sőt még előírás is létezett, hogy melyik házat milyen színűre kell festeni. Jelenleg a vörös tégla színe uralja a várost. Legfőbb találkozási pont a Piazza del Campo, ahol megcsodálhatjuk Olaszország egyik legszebb terét. Ezen a téren állnak a híres paloták és a városháza, melyben megtekinthetjük Siena múltjáról szóló kiállítást és a város közigazgatásának történetét. Nyáron itt szervezik meg az Il Paliot, ami egy ősi lóverseny. Ez a legfontosabb esemény a városlakók számára. Szinte nem találunk olyan éttermet vagy bárt, ami legalább egy fényképpel ne emlékezne meg a híres rendezvényre. A főtértől nem messze találjuk a Duomót és a Santa Maria della Scala múzeumot, amit szintén érdemes megtekinteni.

Siena, Piazza del Campo

Utazás

Sienába Budapestről átszállás nélkül nem tudunk eljutni. Én az alábbi lehetőségek közül választottam ki a legkedvezőbbet. Érdemes mindet átnézni, mert az árak időszak függőek.

Repülő: Budapestről a Pisába vagy Rómába közlekedő fapados járatokat érdemes nézni vagy esetleg Milánót. Pisából és Rómából nincs közvetlen vonat Sienába, tehát ott tervezni kell még egy átszállással is, viszont Rómából és Milánóból közlekednek közvetlen távolsági buszok.

Vonat: Bécsi átszállással el tudunk jutni Firenzébe, ahonnan közvetlen vonat illetve busz is közlekedik Sienába.

Busz: Budapestről közvetlen buszjáratot üzemeltet az Eurolines Firenzébe.

Én szilveszter után utaztam ki, amikor a vonatot találtam a legkedvezőbb ajánlatnak, tehát bécsi átszállással utaztam Firenzébe, majd onnan busszal Sienába. Firenze és Siena között a buszjegy 7,8 EUR. Budapest-Firenze vonatjegy pedig 24.600 Ft-ba került.

Tájékoztatás

A kurzus szervezése kifogástalan volt. Minden információt a kellő időben a rendelkezésünkre adtak. A jelentkezési időszakban szívesen válaszoltak a felmerülő kérdésekre is, majd az eredményhirdetés után egyből küldtek is egy brossúrát, melyben megtalálhattuk a tanfolyamról, szállásról, étkezésről, utazásról kapcsolatos segítségeket, információkat. Továbbá az első napon is tartottak egy előadást, ahol köszöntöttek minket. Ismertették a tanfolyam menetét és átadták a diákigazolványokat, interneteléréshez a jelszókat és egy kis ajándékcsomagot is. A tanfolyam alatt pedig a tutorok mindig rendelkezésünkre álltak és szívesen segítettek bármiben.

Szállás

Szállást az egyetem által a kurzus előtt küldött információs csomag alapján intéztem. Több lehetőséget is megemlítettek. A legkedvezőbb, mind árban, mind helyszínileg a két belvárosi Hotel volt, a Piccolo Hotel Il Palio és a Residenza. Én a Piccolo Hotelt választottam, ahol egy 4 ágyas szobában voltam 3 másik EILC-n résztvevő lánnyal, mely a teljes hónapra 200 EUR-ba került. Mivel ez egy hotel szoba volt, így főzésre sajnos nem volt lehetőség. Habár a fűtés nem teljesen működött és az internet is nagyon lassú volt, összességében meg voltam elégedve a szállással, továbbá minden gyaloglási távolságon belül volt.

Oktatás

Az első nap megírtunk egy szintfelmérő tesztet, amely alapján két csoportra osztották a társaságot, egy A1 és egy B1 szintre. Én tanultam régebben már egy kevés olaszt, így az alapfokú nyelvtan nem teljesen volt ismeretlen, de a szókincset szinte teljesen elfelejtettem, ezért a kezdő csoportba kerültem. A tanórák reggel 9-től este 5-ig tartottak egy 1,5 órás ebédszünettel. Az első héten már érezhető volt a fejlődés. Azt vettük észre, hogy habár alap szinten, de beszélünk. Tudunk kérni információt, be tudjuk magunkat mutatni.

A második és harmadik hét esti óráit a másik csoport tanára tartotta, ami szintén nagyon érdekes és hasznos volt. A nyelvtan mellett rengeteg érdekességet tudtunk meg tőle az olasz kultúráról és szokásokról, továbbá két délután elvitt minket múzeumba is, a városházába és a Santa Maria della Scalaba, ahol körbevezetett minket és részletesen ismertette Siena történelmét.

A délelőtti órák a második hét közepétől számomra egy kicsit lassabb tempóban teltek, mivel a csoport fele teljesen kezdő volt, akik nem tanultak még egyáltalán olaszul a tanfolyam előtt, viszont új szavakkal és kifejezésekkel így is találkozhattam. Szerintem jó lett volna három csoport indítása, A1, A2 és B1, mivel az A1 egy hét után könnyebbnek bizonyosodott, viszont a B1 szint pedig még magas lett volna.

Az utolsó héten az esti órák az olasz kultúráról szóltak ahol bemutatták nekünk az olasz ünnepeket, olasz konyhát és az olasz kézjeleket. Minden segédanyagot is biztosítottak, tehát arra nem kellett pluszban költenünk.

Összességében meg voltam elégedve a tanfolyammal, hiszen rengeteget fejlődött a beszédkészségem és a szókincsem. A tanfolyam előtt szinte meg se tudtam szólalni olaszul, a végén pedig nem jelentett már gondot a boltban vásárlás, információkérés az utcán vagy a vonatállomáson, illetve kisebb beszélgetések olasz nyelven. Nagyon jó alapot ad a tanfolyam a későbbi fejlődéshez.

Programok

Az előző éves beszámolókban olvastam, hogy szombatonként kirándulásokat szervezett az egyetem a diákoknak a környező településekre. Sajnos ebben az évben ez elmaradt pénzügyi problémákra hivatkozva. Én nagyon szeretek kirándulni és szeretem, ha egy helyi lakos mondja el a tudnivalókat és érdekességeket, ezért nagyon sajnáltam, hogy ez kimaradt a programból. Első hétvégén a tutorok egy sétát tartottak nekünk Sienában, habár addigra már szinte mindenki felfedezte a várost. A legtöbben hétvégente egyéni szervezésben mentünk kirándulni, így jutottam el Montalcinoba, Monteriggioniba, Colle di Val d’elsába, Firenzébe, Grosseto környéki tengerpartra továbbá Montepulcianoba is. Sienából az említett településekre busszal el lehet jutni. Továbbá a már említett múzeumi látogatásokon vettünk részt. Az utolsó délelőtti órán pedig az oktatóval elmentünk a sienai piacra is.

Étkezés

Az egyetemtől kapott diákigazolványunk felmutatásával az egyetem menzáin kedvezményes áron étkezhettünk, ebédet illetve vacsorát is. Három menza is van a városban, én kettőbe voltam, viszont az ételek és kiszolgálás és ár ugyanaz mindegyikben. Választhatunk egy előételt, ami általában saláta, első fogást, ami valamilyen tésztaféleség illetve második fogást, ami valamilyen hús és köret volt, továbbá egy zsemle és egy gyümölcs és üdítő is járt. Ez mind 4,5 EUR-ba került. Ha a három helyett csak két fogást kértünk az pedig 3,5 EUR. Továbbá a salátánkat kedvünk szerint ízesíthettük olívaolajjal, balzsamecettel illetve sóval.

Internet használat

Az internet az egyetem épületében kifogástalanul működött, viszont a szálláson nagyon lassú volt. Sokszor egyáltalán nem lehetett használni.

Vizsga, értékelés

A vizsga két részből állt. Első nap egy írásbeli tesztből, második nap pedig egy szóbeli témából. Véleményem szerint, aki minden órára bejár és a vizsga előtt készül, annak biztos, hogy sikerülni fog. Én maximum pontos vizsgát szereztem. Az írásbeli teszten volt nyelvtani feladat, hallás utáni értés, olvasás utáni értés és egy fogalmazás is. A szóbeli teszten kettesével vettünk részt, ahol egymással kellett beszélgetünk. A mi témánk a szabadidő volt. Én teljes mértékben meg voltam elégedve a tanfolyammal. Rengeteget fejlődött az olasztudásom, nagyon aranyos embereket ismerhettem meg, sikerült bővebb ismereteket szereznem az olasz kultúráról és sok szép helyre eljutottam Toszkánában. Mindenkinek csak ajánlani tudom a részvételt.

Javaslatok a később kiutazó diákoknak

Azt javasolnám, hogy a kurzus előtt mindenképpen kezdjenek el olaszt tanulni vagy legalábbis csak az alap nyelvtani összefüggéseket átnézni, így sokkal többet lehet fejlődni, hiszen nem lesz minden teljesen új.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tetszett a bejegyzés? Akkor kövess a Facebookon is, hogy ne maradj le a friss bejegyzésekről.